SEDS YL Dersleri
Course Code | Ders Adı | Tanım | Ön Koşul(lar) | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SEDS 481 | Yazılım Mühendisliği ve Veri Bilimine Hazırlık I | Yazılım mühendisliğinin temel konularına giriş dersidir. Yazılım yaşam döngüsü, gereksinim analizi, yazılım tasarımı, uygulama teknolojileri, doğrulama ve sınama ve yazılım modelleme incelenecek başlıklar arasındadır. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 482 | Yazılım Mühendisliği ve Veri Bilimine Hazırlık II | Veri biliminin temel konularına giriş dersidir. Bu ders kapsamında incelenecek veri bilimi konuları makina öğrenmesi ve matematik modeller (eğitmenli ve eğitmensiz öğrenme, karar ağacı budama, eğitme ve veri setlerinin testi), yapısal olmayan veriyi yapısal veriye dönüştüren büyük veri araçları, karar vermeye destek iş zekasıdır.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 500 | Bitirme Projesi | Bir eğitim dönemi boyunca, akademik danışman ile belirlenen bir konuda deneysel ve/veya teorik bir araştırma konusunu bağımsız olarak araştırma, değerlendirme ve sunma (yazılı ve sözlü olarak) etkinliklerini içerir. Öğrencilerin seçilen bir alanda bilimsel olarak güçlü bir şekilde bağımsız bir çalışma yapabileceğini göstermesi. Belirli bir zaman dilimi içinde özel bir problemin çözümüne yönelik olarak bilimsel, etik, detaylı ve doğru bir çalışma yapabileceğini ortaya koyması. Bulgularının yazılı ve sözlü sunulması. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 501 | Veri Bilimine Giriş | Bu ders veri toplama ve tümleme, keşifsel veri analizi, kestirimsel modelleme, tanımlayıcı modelleme, veri ürünü yaratımı, değerlendirmesi ve etkili iletişim konularını kapsar.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 502 | Modern Veritabanı Yönetimi Sistemleri | Bu ders ileri veritabanı yönetim sistemleri konularına odaklanmaktadır. Birincil konular ilişkisel veritabanı sistemleri için sorgu işleme ve sorgu optimizasyon stratejileri, dizinleme yöntemleri, paralel ve dağıtık veritabanı sistemleri, büyük veri, NoSQL, veri ambarı ve veri madenciliğidir. Veritabanlarındaki ileri düzey konuları öğrenmenin yanı sıra, bu ders lisansüstü öğrencilere bilimsel yayın okuma, eleştirel değerlendirme yapma, karmaşık teknik materyali sözlü ve yazılı olarak ifade etme gibi önemli araştırma becerilerini uygulama fırsatı sağlar.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 504 | Yazılım İnşası | Bu ders yazılım geliştirme için gerekli temel bilgileri kapsar. Nesne Temelli Programlama, Sınıflar ve Metotlar, Kalıtım, Polimorfizm, Abstrakt Sınıflar ve Arayüz Sınıfları, İstisna Yönetimi, Kolleksiyonlar, Jenerikler, Nesne Temelli Analiz ve Tasarım, UML Diagramları.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 505 | Takım Projesi | Bu ders öğrencilerin gerçek bir yazılım mühendisliği ve very bilimi projesinde kulanılan yöntem, Teknik standartlar ve ortaya çıkan hususları anlaması için oluşturulmuştur. Öğrenciler takımlar olarak gruplandırılarak daha önceki derslerde öğrendikleri bilgileri var olan standartlar ile bütünleştirmeleri ve bir projede uygulamaları sağlanacaktır. Her takım hem geliştirme hem de kalite güvence rollerini üstelenerek her iki alanda deneyim kazanacaktır. Takımlar bir müşteri ile iletişim kuracak gereksinimleri belirleyip tanımlayacak, proje planı ve tasarım çözüm önerisi oluşturacak, başarılı bir şekilde sınamaları gerçekleştirecektir. Takımlar önceden belirlenen kilometre taşlarında kalite güvence grupları ve akademik kadro ile bir araya gelerek gözden geçirme ve gelişmelerin değerlendirmesini yapacaklardır. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 512 | Yazılım Mimarileri | Bu ders yazılım mimarileri için gerekli temel bilgileri kapsar. Yazılım Mimarisi Kavramları, Mimari Gereksinim Analizi, Yazılım Mimarisi Tasarım Teknikleri, Bileşen-temelli Mimari Tasarım, Mimari Şablonları, Mimari Değerlendirme Kriterleri, Yazılım Ürün Hatları Mühendisliği, Alan Mühendisliği ve Uygulama Mühendisliği, Yazılım Mimarisi Kodlama.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 513 | İnsan Bilgisayar Etkileşiminin Prensipleri | Bu ders gelecek nesil kullanıcı ara yüzleri ve bunların altında yatan yaklaşımlar üzerine genel bir bakış sunmaktadır. Konular temel olarak, insan bilgisayar etkileşimi kavramlarını ve tarihini, giriş aygıtları ve etkileşim tekniklerini, bilişim uygulamalarını, kullanıcı ara yüzü tasarlama örneklemlerini, 3B ara yüzleri, uyarlanabilir ara yüzleri, kullanıcı modellemesini, konuşma tanıma ile konuşmalı ara yüzleri, giyilebilir bilgisayarları, çok kipli ara yüzleri ve algısal arayüzleri içermektedir.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 514 | Yazılım Testi | Bu derste yazılım testi ve yazılım kalitesi ilişkisi test teknikleri odağında incelenecektir. Ders konuları modül ve birim testleri, entegrasyon, kabul ve diğer test metotlarını kapsamaktadır. Test planlarının hazırlanması, gereksinim tabanlı test veya testlerin gereksinimlere bağlanması konularının yanısıra, testing matematik temelleri, formel yöntemler ve yazılım sınama konuları da ders kapsamında incelenecektir.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 515 | Yazılım Yönetimi | Bu ders yazılım yönetiminin ileri düzeyde iki boyutuna yoğunlaşmaktadır: kurumsal değişim ve yazılım ölçümü. Temel konular yazılım süreç iyileştirme çerçeveleri, çevik değişim modelleri, süreç modelleme notasyonları ve yazılım projelerinde ölçüm ve tahminleme modellerinden oluşmaktadır. Öğrenciler hem modelleme ve kurumsal değerlendirme projesi gerçekleştirmekte ve hem de yazılım ölçümü ve tahminleme ile ilgili deneyim kazanmaktadırlar.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 517 | Bilgi Güvenliği | Güvenli bilgi sistemlerinin tasarlanması, gerçeklenmesi ve yürütülmesi ile ilgili güvenlik riskleri, bunların karşısında alınabilecek önlem ve yöntemlerin değerlendirilmesi, bir bilgi sisteminin oluşumundaki süreçler ve katmanlar için değerlendirilecektir. Konu alana ait standartların da değerlendirilmesi hedeflenmektedir. Bir bilgi sistemi için, gereksinim duyulan güvenlik fonksiyonları ve bunları sağlayan kriptografik güvenlik araçları, ağ güvenliği araçları ve yöntemleri tanımlanacaktır. Güncel güvenlik problemlerinin incelendiği, bulut bilişim, web uygulama ve servisleri, kablosuz ağlar gibi pek çok uygulama alanını içine alan çözülmemiş problemler ve yapılan çalışmalar değerlendirilecektir. Öğrenciler ilgi duydukları güncel problemlerden birisini analiz ederek, sorunu, çözüm yöntemlerini veya yapılan araştırma çalışmalarını dönem projesi olarak yazılı raporlar ve sunum yapar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 518 | Gerçek Zamanlı Yazılım Geliştirme | Gerçek-Zamanlı yazılım tasarımı konuları, gerçek-zamanlı işletim sistemleri, gerçek-zamanlı görev planlama algoritmaları, yazılım spesifikasyonlarında kullanılan formal metotlar, zaman otomatlarını kullanarak modelleme ve doğrulama, yazılım tasarımı, programlama dilleri, test, performans çözümlemesi ve eniyilemesi, belgeleme, yazılımın yeniden kullanımı, hataya dayanıklılık. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 519 | Yazılım Tasarım Örüntüleri | Bu ders ileri yazılım tasarım şablonları üzerine odaklanmıştır. Dersin ana konularını; ileri nesneye dayalı programlama prensipleri, nesneye dayalı tasarım şablonları, kurumsal uygulama mimarisi şablonları, kurumsal uygulama bütünleştirme şablonları ve alana dayalı tasarım şablonları oluşturmaktadır. Bu derste öğrenciler tasarım şablonları kullanarak modern yazılım geliştirme kavramlarını öğrenecek ve bu kavramları kullanarak orta büyüklükteki bir yazılımı takım olarak geliştirecektir.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 520 | Mikroservis Tabanlı Sistemlerin Analiz ve Tasarımı | Bu ders öğrencilere servis tasarımı ve mühendisliği konusunda bilgi ve uzmanlık kazandırmaktadır. Öğrenciler servis odaklı mimariler ile tasarımı çeviklik, uyumluluk ve maliyet-etkinlik olarak gerçekleştirmeyi öğrenecektir. Özellikle mikroservis tabanlı mimariler ve reaktif sitemler olay odaklı modelleme vurgulanacaktır. Öğrenciler bu bilgileri uygulayacakları bir proje gerçekleştireceklerdir.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 531 | İstatistiksel Veri İşlemeye Giriş | Araştırmaların sonunda elde edilen verileri tanımak ve özetlemek, araştırma sonucu elde edilen verilerin yorumlamasını yapabilmek, bilimsel hipotezlerin kurulup, bazı basit testlerin yapılabilmesi, bilimsel deneme felsefesi ve deney tasarım ve analizlerinde dikkat edilecek konuların kısaca açıklanması.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 533 | Olasılıksal Çıkarsama | Akıllı bilgisayar etmenlerinin karmaşık, belirsizlik içeren ve dinamik ortamlarda hedeflerine yönelik davranışları göstermeleri beklenmektedir. Bu bağlamda, karmaşık problemlere atanan etmenlerin belirsizlik altında karar verebilme yetisine sahip olmaları gerekmektedir. Etmenin doğru kararları verebilmesi için bulunduğu ortam hakkında sahip olduğu bilginin yanında ortam üzerinde değişikliğe neden olabilecek hareketlerinin, hedeflerinin ve tercihlerinin iyi tanımlanmış olması gerekmektedir. Bu ders kapsamında belirsizliğin modellenmesi ve belirsizlik altında karar verme sürecinde karşılaşılan sorunlarda kullanılabilecek olasılıksal çıkarsamaya dayalı çözüm yaklaşımları tartışılmaktadır.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 534 | Eniyileme Yöntemleri | Bu ders eniyileme yöntemleri için gerekli temel bilgiler ile ayrık ve sürekli eniyileme problemleri için gerekli teori ve pratiği kapsar. Vektörler ve matrisler, temel calculus, Kısıtsız optimizasyon, tek boyutlu arama metotları, “golden section”, “Fibonacci”, “Newton s method”, gradient arama metotları, “Steepest-descent”, “Newton s method”, “conjugate-gradient”, En küçük kareler analizi, lineer programlama, sezgisel optimizasyon metotları, benzetimli tavlama yöntemi
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 535 | Bilgi Çıkarımı | Bu ders bilgi keşfi ve veri madenciliği, veri ambarcılığı, veri hazırlama ve veri madenciliği ilkelleri, kavram tanımlama, ilişki kuralları madenciliği, sınıflandırma ve tahminleme, küme analizi, web madenciliği, veri madenciliği uygulamaları konularını kapsar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 536 | İmge Anlama | Dersin temel amacı öğrencilerin imge işleme ve imge içerik analizi hakkında bilgi sahibi olmalarıdır. Dersin hedef kitlesi başlangıç aşamasındaki lisansüstü öğrencilerdir. Dersin lisansüstü derin öğrenme ve yapay zeka konulu derslere hazırlık teşkil etmesi amaçlanmaktadır. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 537 | Makine Öğrenmesi | Bu ders öğrencilere yapay öğrenme konusunun temellerini öğretmeyi ve karşılaşılan makine öğrenmesi problemlerini çözebilmek için doğru yöntemleri kullanmayı öğretecek şekilde Pratik tecrübe kazadırmayı amaçlar. İşlenecek başlıca konular: Bayesçi karar kuramı. Gözetimli öğrenme teknikleri. Model seçimi. Boyut Azaltma. Öbekleme. Destek yöney makinaları. Çizgesel modeller. Sinir ağlarına giriş. Pekiştirmeli öğrenme. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 538 | Büyük Veri Analitiği | Bu ders büyük verinin karakteristikleri ve zorlukları, modern hesaplama platformları (MapReduce), büyük veri programlama araçları, (Hadoop ve MongoDB), büyük veri çıkarımı ve tümlemesi, büyük veri saklama, büyük veri için ölçeklenebilir indeksleme, büyük çizge işleme, büyük veri akış teknikleri ve algoritmaları, büyük olasılıksal veri yönetimi, büyük veri gizliliği, büyük veri görselleştirmesi ve büyük veri uygulamalarını (uzamsal, finans, çoklu ortam, medikal, sağlık ve sosyal veri) kapsar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 539 | Derin Öğrenme | Bu ders derin sinir ağlarının tasarlanması ve eğitilmesine yönelik yöntemleri kapsar. Dersin içeriğinde sinir ağlarının tarihsel gelişimi, temel çalışma prensipleri ve evrişimli sinir ağları kullanılarak görüntü sınıflandırması ve görüntülerde nesne tespiti ve tanınması yer almaktadır. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 540 | Dağıtık Bilgi Yönetimi | Bu ders dağıtık veritabanlarının tasarım, mimari, sorgu işleme, sorgu optimizasyonu ve eşzamanlılık ilkelerini kapsar.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 541 | Veri Paylaşım ve Yönetiminde Mahremiyetin Korunması | Ders kapsamında, veri paylaşım ve yönetiminde mahremiyetin korunması alanında; veri paylaşımında ve veri madenciliği sırasında, kurum ve kişilerin mahremiyetinin açığa çıkması problemine odaklanılmaktadır. Gizliliğin/mahremiyetin korunmasında veri paylaşımı, yönetimi ve veri madenciliği teknolojileri yan etkileri de olan aktif bir araştırma alanıdır. Bu ders kapsamında genel olarak ilişkisel kural saklama olarak bilinen yöntemlerinin kapsamlı bir taraması yapılmaktadır. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 542 | Büyük Ölçekli Veri Yönetimi | Bu ders öğrencilere geniş ölçekli veri yönetimi ve büyük veri yönetiminin temel kavramları ve işlemsel yaklaşımlarını tanıtır. Bunlar veri depolama, güncelleme ve sorgulamanın yanısıra veri yoğun işlemeyi içermektedir. Ders kavram, algoritma ve zorluklara odaklanırken, dağıtık ve parallel veritabanı yönetim sistemleri, eşler arası veri yönetimi, MapReduce ve bileşenleri, Spark ve veri akışları, veri gölleri ve NoSQL veritabanları konuları kapsanacaktır.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 561 | Yazılım Mühendisliğinin Temelleri | Bu ders öğrencilere yazılım mühendisliği tekniklerini ve yaklaşımlarını tanıtmayı, değerlendirme yeteneği kazandırmayı, yazılım mühendisliği uygulamalarının vardığı son durumu ortaya koymayı ve tarihsel süreçte yaşananları aktararak, belli bir proje için doğru yaklaşımların seçiminde profesyonel karar alma becerisini kazandırmayı hedeflemektedir. Bu ders yazılım mühendisliği kavramını ortaya koyarak başlayacaktır. Ardından yazılım geliştirme paradigma, yöntem ve anahtar modelleme notasyonları tartışılacaktır. Yazılım gereksinimleri, yazılım tasarımı, proje yönetimi, ölçüm ve kişisel iletişim, gelişim teknikler kapsanacaktır. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 562 | Programlama ve Veri Yapıları | Bu ders programlama ve veri yapıları için gerekli temel bilgileri kapsar. Programlama Elemanları, Seçim Yapıları, Tekrarlama Yapıları, İşlevler, Özyinelemeli Problem Çözme, Arama ve Sıralama, Veri Yapıları, Yığıtlar ve Kuyruklar, Bağlı Listeler, Ağaçlar ve İkili Ağaçlar, Heap ve Öncelikli Kuyruklar, Öz İndeks Tabloları. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
SEDS 590 | Lisansüstü Seminer ve Etik | Davetli konuşmacıların verdiği konferansları dinlemek, günümüz en güncel konu ve problemleri hakkında bilgi sahibi olmak ve dönemin sonunda üzerinde çalışılan bir konu hakkında seminer hazırlayıp sunmak, ilgili konularda araştırma etiği konusunun öğretilmesi. Öğrencilerin sunum tekniklerinin geliştirilmesi. Sunum formatının ve içeriğinin nasıl olması gerektiğinin kavranması Topluluk önünde konuşma yetilerinin geliştirilmesi, araştırmada etik konuların öğretilmesi. |